Hembygdsgården

Ett par kilometer norr om Nors kyrka vid Norsälvens strand, ligger en plats som kallas Nors hagar.

År 1936 beslöt den då nybildade Nors Hembygdsförening, under ledning av kyrkoherden Carl Mellkvist, att bevara en gammal mangårdsbyggnad från Malma gård genom att flytta den till Nors hagar. Projektet genomfördes med hjälp av frivilliga entusiaster och föreningen kunde sedan förlägga sin verksamhet dit.

Efterhand kompletterades hembygdsgården med några mindre byggnader i syfte att återskapa en tidstrogen gårdsmiljö. Ett torp från trakterna av Mellerudstorp flyttades dit och inreddes till vaktmästarbostad. Mittemot den placerades en stallbyggnad med vagnslider.

Mot älvsidan till breder en stor härlig gräsmatta ut sig, kantad av ett så kallat tiondemagasin, en gammeldags bastu samt en utedansbana.

Gården domineras av den stilrena mangårdsbyggnaden, uppförd i början av 1700-talet av en officer i den karolinska armén. Låt oss göra bekantskap med dess intressanta inre!

Den vackert dekorerade entrédörren till  huvudbyggnaden leder oss in i Hallen, som sträcker sig genom hela huset. Till vänster ligger Stora salen, husets största rum och naturliga samlingsplats. Rummet domineras av den stora, vitmenade öppna spisen. Innanför ligger det modernt utrustade Nya köket samt ett skänkrum.

På andra sidan hallen ligger Löwenhielmska rummet, tillägnat den Löwenhielmska släkten, som bebodde huset under malmatiden på 1700– och 1800-talen. Innanför finns Gudmundirummet, till minne av en 1600-talsprost i Nor. Rummet är inrett som ett gammaldags arbetsrum.

Vi fortsätter sedan in i Silfverswärdska rummet, som erinrar om den släkt vars förfäder byggde huset. Via det Gamla köket, där vi har samlat gamla köksredskap kring en stor öppen spis, kommer vi så åter till hallen.

Från denna leder en trappa upp till Vinden. Där finns Trossnäsmuséet och där byggs en utställning om Nors forntid.

Nors Hembygdsförening

Skapad av: (2013-11-06 20:23:46) Kontakta föreningen