Stadgar

Sällskapet Närkingarne har till uppgift att samla närkingar och för Närke intresserade personer till personlig samvaro och ge dem tillfälle att vinna ökad kännedom om Närke, dess natur, historia, minnesmärken, folkkaraktär, märkesmän och märkeskvinnor.

På förslag av styrelsen kan sällskapet till hedersledamöter kalla därav förtjänta män och kvinnor.

Sällskapets angelägenheter handhas av en på årsmöte, hållet före mars månads utgång, vald styrelse bestående av 5 ordinarie ledamöter och 2 suppleanter varibland ordförande, vice ordförande, sekreterare och kassör± samt 1 ledamot. Samtliga poster tillsätts genom direktval.

Sällskapets räkenskaper avslutas per kalenderår och skall före januari månads slut av kassören avlämnas till revisorerna.

Dagordning vid årsmötet

1.  Årsmötets öppnande.

2.  Fråga om årsmötets behöriga utlysande.

3.  Val av ordförande och sekreterare för mötet.

4.  Val av 2 justeringsmän att jämte ordföranden justera årsmötets protokoll.

5.  Styrelsens årsberättelse.

6.  Revisorernas berättelse och fråga om ansvarsfrihet för det gångna årets förvaltning samt beslut om disposition av årets vinst eller förlust.

7.  Fastställande av årsavgift.

8.  Av styrelsen väckta förslag.

9.  Av medlemmarna väckta förslag, som skall ha insänts till styrelsen minst 3 veckor före årsmötet.

10.  Val av styrelse

Vid jämna årtal:

a)  ordförande för 2 år

b)  kassör för 2 år

c)  1 ledamot för 2 år

d)  1 suppleant för 2 år

Vid ojämna årtal:

a)  vice ordförande för 2 år

b)  sekreterare för 2 år

c)  1 suppleant för 2 år

Vid fyllnadsval skall den nya ledamoten/suppleantens mandattid anpassas till företrädarens återstående mandattid.

11.  Val av:

a)  2 revisorer för 1 år

b)  1 revisorssuppleant för 1 år

12.  Val av valberedning, 3 personer.

13.  Övriga ärenden.

14.  Mötets avslutning.

Kallelse till årsmöte sker per post minst 14 dagar i förväg.

Inträdesåret erlägger medlemmen ingen årsavgift utan i stället en inträdesavgift av samma storlek som den för året gällande årsavgiften.

Stadgeändringar kräver 2/3-dels majoritet vid två  på varandra följande årsmöten.

Skulle sällskapet upphöra med sin verksamhet skall alla dess räkenskaper, protokoll, handlingar och övriga tillgångar överlämnas till Stiftelsen Saxons Närkesarkiv, Örebro.

Sällskapet Närkingarne i Stockholm

Skapad av: (2014-02-13 12:57:14) Kontakta föreningen
Ändrad av: Sällskapet Närkingarne i Stockholm (2020-09-17 12:21:21) Kontakta föreningen