Om oss

Sedan 90 år (2020) är Sällskapet Närkingarne en träffpunkt för närkesvänner och exilnärkingar i Stockholm med omnejd. Det som förenar oss medlemmar är intresset för Närkes och Örebroregionens historia och framtid, natur och kultur. Och inte minst de intressanta personer som har anknytning till landskapet och regionen - personer som vi bjuder in till våra olika träffar för att få veta mer om dem och deras gärningar. Det är något av Sällskapets signum att samla närkesintresserade oavsett bakgrund för att trivas och umgås med varandra, att träffa gamla bekanta och få nya vänner. Våra medlemmar finns i hela Stockholmsområdet. Vår verksamhet är ideell och i grunden är vi en hembygdsförening och en del av Örebro Läns Hembygdsförbund.