Strålsjöstugan

Nacka hembygdsförening har sin föreningslokal i Strålsjöstugan som är belägen i utkanten av Älta nära Strålsjön som ligger i Naturreservatet Strålsjö-Erstavik. På höjden runt stugan finns ett flertal skyttervärn från andra världskriget och på platsen för stugan fanns tidigare en mindre byggnad för militära ändamål. Alldeles nedanför berget passerar Sörmlandsledens första etapp.

Image

Bakgrund

I Hembygdsförbundets tidskrift Ledungen nr 4:2003 beskrivs forntidsverksamheten för skolungdom vid det gamla båtsmanstorpet Tuppstugan i Erstavik, Nacka kommun. Ett stort ideellt arbete lades under drygt 20 års tid ner av entusiastiska handledare och eldsjälar på att bygga upp en stenåldersby med verksamhet i vasstäckta hyddor vid torpet.

Här fick 13 000 skolbarn lära sig att färga växter, arbeta med flinta och läder samt smida m.m. Verksamheten var mycket populär bland skolungdom och deras lärare. Chocken blev förlamande då beskedet kom om att både 1700-talstorpet och forntidsbyn bränts ner under pingsthelgen 2004, en händelse som rubriceras som mordbrand. Förutom allt som hade med den forntida verksamheten att göra, förstördes även de unika väggmålningarna av konstnären Olle Nyman.

Verksamheten flyttas till Strålsjöstugan

Som tur var hade Nacka församling en lösning att erbjuda hembygdsföreningen. Församlingen sålde sin stuga på Strålsjöberget, inte långt från Tuppstugan, till ett förmånligt pris. Markägaren fideikommissarien af Petersens på Erstavik ställde sig också positiv till att verksamheten flyttades inom ägorna till förmånligt arrende.

Våren 2005 invigde hembygdsföreningen sin nya hemvist och påbörjade uppbyggandet av ungdomsverksamheten med forntida tekniker. Fortifikationsförvaltningen har nu tagit bort en del gamla värn som legat kvar sen krigsåren. Några stycken har dock bevarats och rustats upp och har kunnat användas i verksamheten och stärkt kontinuiteten mellan forntid och historisk tid.

För att utveckla verksamheten ytterligare har en smedja byggts för ett särskilt kulturbidrag som föreningen tilldelats av kommunen. De stora arbetsinsatserna som krävts har Lars Palm m.fl. frivilliga krafter stått för.

Strålsjöstugans utrustning m.m.

Stugan har el, köksutrustning och sommarvatten (april–oktober).  Förutom ungdomsverksamheten kan stugan därför med fördel användas för andra aktiviteter, t.ex vis- och berättaraftnar, föredrag, bildvisningar och andra sammankomster. I mån av tillgång får andra föreningar hyra stugan, men den som hyr skall vara medlem i Nacka hembygdsförening. Med tanke på vattentillgång m.m. kan Strålsjöstugan endast hyras under perioden april till och med oktober.

Image

Är Du intresserad av att hyra stugan? Kontakta oss genom att fylla i uppgifterna nedan:

Namn*

E-postadress*

Telefon*

Meddelande

För att hitta till Strålsjöstugan finns här en kartlänk! För en fullständig färdbeskrivning, fyll i varifrån Du åker.

Om man åker kollektivt tar man buss 401 och stiger av vid hållplatsen Älta gård. Därifrån går man Erstaviksvägen åt NO fram till en parkering vid en vägbom. Från parkeringen går en stig norrut upp till Strålsjöstugan. Hela gångsträckan är 1,4 km.

Se även Nacka kommuns information om Naturreservatet Strålsjön-Erstavik samt artikel på Wikipedia om Naturreservatet Strålsjön-Erstavik.

Nacka Hembygdsförening

Skapad av: (2012-06-11 14:05:42) Kontakta föreningen