Kaserna

Kaserna Hembygdsgård ligger vid det natursköna området vid sjön Vassbotten som är en del i Munkedalsälven. Det är uppbyggt runt stugan där Pontus Wikner bodde som barn.

Image

Kaserna med alla sina stora gräsytor, byggnader, friluftsscen och badmöjligheter utgör ett utmärkt område för både friluftsliv med picknick och fester av olika slag eller för dem som bara vill njuta av den vackra naturen.

Kaserna används av Hembygdsföreningen själv men hyrs också ut till både privatpersoner, företag, kommuner och andra föreningar.
Återkommande varje år har Munkedals Hembygdsförening:
-          Gökottan på Kristi Himmelsfärdsdag med friluftsgudstjänst
-          Den stora midsommarfesten på Midsommardagen
-          Slåttergille där vi dels lär ut konsten att slå med lie men också på detta sätt håller en stor äng öppen för rik blomsterväxt
-          Grötfesten hålls i bagarstugan i december
 Byggnaderna på Kaserna

Image

Pontus Wikner stugan är den ursprungliga byggnaden på området och numera bara museum.

Se galleriet med bilder längst ner på sidan.

Image

Logen är en byggnad som flyttats dit från gården Hult. Byggnaden är delvis museum och den tillbyggda paviljongen används för olika syften då man vill vara under tak. Den är en del av det som hyrs ut. Intill logen finns också en smedja.

Image

Bagarstugan är den stuga där man bakar läfsor på midsommar. Stugan har blivit mycket populär för uthyrning. Se interiör i galleriet längst ner på sidan. Den har plats för 60-70 personer och här kan man givetvis också laga mat och som sagt baka.

Image

Vävstugan är ett hus som flyttats dit och används bl.a. för utställningar.

Cafeterian används främst vid större arrangemang då många människor skall kunna köpa kaffe etc. för att dricka utomhus.

Image

Friluftsteatern har en scen under tak och sittplatser utomhus för 400 – 500 personer med vacker utsikt ner mot sjön. Bild nr 1 och nr 2

Uthyrning
Kaserna kan hyras året runt. För bokning och upplysningar ring 076-1676701

Priser: gällande från och med 2023-03-30
För medlem 900 kr
För icke medlem 1500 kr
Företag 2500 kr

Den som vill ha tillgång till bagarstugan och/eller paviljongen inkl. toaletterna betalar hyra. De som bara vill vara utomhus bör boka i förväg, men att nyttja området är då gratis.

Vi har nyligen (2022) installerat bredband via fiber vilket gör att lokalen kan användas på nya sätt som videokonferenser, visning av filmer och annat.

Tillgänglighet:
Det finns en ramp att lägga ut så att man kan komma in i Bagarstugan om man har svårt att klara trappsteg eller om man har rullstol. En av toaletterna är handikappvänlig.

Vägbeskrivning:
Kaserna ligger ca 1 km från Munkedals tätort längs vägen mot Valbo Ryr och Färgelanda. När vägen passerat bron över Munkedalsälven vid sjön Vassbotten ligger det 200 meter därifrån. Parkeringsplatser finns på en närliggande stor gräsplan. Friluftsfrämjandets kanotcenter ligger alldeles intill bron.

Byggnader på Kaserna

Munkedals Hembygdsförening