Den 18 september genomfördes en vandring kring Torpet i Stavershult med samling hos Lasse och Anne-Kristin. Markus guidade oss igenom den ganska snåriga historiken med kringflyttningar och sämjedelningar om vartannat. I en medurs rörelse stannade vi först vid den ena av Torpa-gårdarna för att placera en skylt. Detta är en trevlig plats, väl värd ett besök. Förutom ruinerna från byggnader och en välbevarad jordkällare, finns här även ett antal terrasser som är uppbyggda i åsens sluttningar. Några hundra meter åt nordväst, i riktning mot Trollehallar finns resterna av den västra gården. Här placerades också en skylt innan vi följde ravinen tillbaka mot utgångspunkten. Dagens tredje och sista skylt placerades vid Söderbergs, ett torp som inte ingår i Torpa-gårdarna men som av Ängelholms kommuns torpinventering är felaktigt utpekat som "Torpahuset".

Vi avslutade med att dricka kaffe i Lasses och Anne-Kristins trädgård och blev färdiga lagom tills himlen öppnade sig!
Tack till alla deltagare och särskilt till Lasse och Anne-Kristin för värdskapet!

Skyltarna är inlagda på vår kartsida som punkterna 42-44. Där finns även fler bilder.

Munka Ljungby-Tåssjö Hembygdsförening

Skapad av: Tobias Persson (2022-10-14 10:04:14) Kontakta föreningen