Den 27 april nåddes vår förening av ännu ett tungt besked, att en av våra medlemmar, Tryggve Bengtsson hade gått bort efter en kort tids sjukdom. Tryggve blev 89 År.

Tryggve är den som varit styrelseledamot och medlem längst i vår förening. Jag har för mig att han varit med sedan starten 1988, då den startades av hans mycket gode vän Assar Ström. Tryggve var under ett antal år kassör i föreningen, en mycket plikttrogen sådan och höll hårt i slantarna.

Kanske minns vi honom mest för all den dokumentation han gjort av vår förening, genom att filma många av våra vandringar.

Sista gången vi träffade Tryggve var på vår hembygdskväll den 25 februari i samband att vi visade hans filmer och han blev avtackad för sitt jobb inom föreningen. Vid det tillfället åkte han med vår vice ordförande Leif Johansson,  som dog två dagar senare, vilket Tryggve tog hårt. Då de alltid stått varandra nära i föreningsarbetet, inte minst på Heagården. Jag, Leif och Tryggve har under åren anordnat ett antal utfärder för vår förening. Jag fixade resmålen, Leif rattade bussen och Tryggve betalade. Då var det inte fråga om Swish och kontokort utan kontant betalning. Tryggve överraskade mig många gånger med sin förmåga att kunna pruta på priset när det var dags att betala.

För mig har Tryggve varit en mycket god personlig vän i många år. Det första minnet jag har av Tryggve var när han följde med en tröska som brukade komma till mitt föräldrahem. Hur han som halmbärare tog fyra halmbalar på ryggen och bar dem upp för en trappa till den plats där de skulle ligga.

Tryggve jobbade under flera år på Grönvalls läder i Ängelholm, tillsammans med sin hustru Ella. När fabriken revs dokumenterade Tryggve detta genom att filma rivningens olika stadier.

Jag personligen kommer att sakna Tryggve mycket, som en riktig god vän, det tomrum som Tryggve och Leif lämnar efter sig som föreningsmänniskor och kunskap om vår hembygd är oersättlig.

Kjell Rubenson

Munka Ljungby-Tåssjö Hembygdsförening