Mörsils Gästabud

Massakern i Mörsil

Den 29-30 maj 1644 utspelades en massaker i Mörsil, Jämtland då ett 100-tal svensk soldater från Västerbottens regemente och deras kapten blev dräpta av dansknorska armén under ledning av överstelöjtnanten Jakob Ulfeldt.

Image

Den dansknorska armén bestod totalt av cirka 800 soldater. I mitten av maj erhöll den svenske befälhavaren Hans Strijk något överdrivna rapporter om storleken på den dansknorska armén, så han sände kopparslagaren Olof Olofsson till Stockholm med begäran om snabb förstärkning, men den kom för sent. Danskarna och norrmännen fick hjälp av Jämtlands kompani som bestod av 350 unga jämtar.

Bonden Olof Svensson i Bye och norrmännen hade planerat ett bakhåll på den svenske kapten Olof Svensson och hans soldater, bonden bjöd på fest natten mellan den 29 och den 30 maj med mat och dryck på sin gård i Bye. Kaptenen och ett 50-tal soldater kom och svenskarna hade lämnat kvar lika många kvar i Mörsils skans för att vakta den. I skogen utanför byn väntade norrmännen. När festen hade pågått tillräckligt länge inpå natten, gick bonden och hans folk och signalerade till de norska och danska soldaterna att anfalla. De lyckade att överraska svenskarna och mördade alla, även kaptenen miste sitt liv.

Det berättas att en av de svenska soldaterna försökte att gömma sig i skorstenen men blev upptäckt och ihjälstucken. Efter denna händelsen anföll danska och norska soldater Mörsils skans och dödade alla svenskarna när de låg och sov. Enligt vissa uppgifter så togs svenskarna som var på skansen tillfånga och fördes till Alsen där de avrättades.

En liknande händelse utspelades i Alsen där ett 20-tal svenska soldater dödades, efter anfallet i Alsen så var det fritt fram för dansknorska armén att anfalla ungsgården på Frösön där Hans Strijk var stationerad och han försvarade Frösön i fyra veckor och skansen i sju veckor. Den 10 augusti måste svenskarna ge upp på grund av skador och sjukdomar. Hans Strijk fick med sina soldater fritt avtåga till Medelpad under eskort av den dansknorska armén och Jämtland blev åter danskt. Svenskarna gjorde nu inte några allvarliga försök att återta Jämtland. Vid freden i Brömsebro 1645 återfick svenskarna Jämtland.

Källa: Lars Stalander (Hemsida) mfl.

Mörsil Hembygdsförening

Skapad av: (2013-03-17 19:43:45) Kontakta föreningen