Stamsjön

En kilometer söder om Ockesjön ligger denna lilla sjö som, till följd av regleringen av Storån, nu är på god väg att växa igen. Förr utgjorde Stamsjön en stor tillgång för gårdarna i Ocke. Flera bevis finns för att man varje höst bärgade stora fångster av öring och röding i sjön.

I Stamsjön har funnits ett skiljeställe för det virke som flottades på sträckan Vålån, Ottsjön, Aumen, Hottöjen, Gesten, Sällsjön genom Storbofallet till Stamsjön. Tusen och åter tusen är de stockar som passerat skiljestället i Stamsjön, på sin väg till industrier och sågar, både i Jämtland och Medelpad.

Virket sorterades, med hjälp av virkesstämplar och huggyx-märken, till olika fack på sjön. Varje bit räknades och prickades av, av en kvinna, Anna Perman, som många somrar hade sitt arbete vid skiljet. Fortfarande finns vid sjöns norra strand det hus, som utgjorde bostad åt manskapet under alla år.

Från den vall som finns vid Stamsjöns norra sida, har man ända in på 1950-talet slagit hö, som sedan förvarats i en lada, för att på vintern köras med häst över Ockesjön, sedan isen lagt sig. Även sjögrus har tillvaratagits vid Stamsjön. Gruset har lagts på hög på sommaren för att torka. Sedan kunde man köra över Ockesjöns is på vintern. Efter sjöregleringen har denna verksamhet upphört.

Kurt Evensson 1997

Gps koordinater: WGS 84 decimal (lat, lon): 63.265607, 13.778821

Plats på kartan hittar ni här, öppnas i nytt fönster (klicka på ♦ i kartan så visas bilderna).

Mörsil Hembygdsförening

Skapad av: (2014-10-08 11:00:36) Kontakta föreningen