Kvarntjärnen

På 1890-talet lät ett norskt företag, Trondheims Lastkompani, starta sågverksrörelse på denna plats. Sågaren vid verket var en norrman, som hette Albert Hafstad. Han träffade sin livskamrat under denna tid, och kom att stanna i Sverige och bosatte sig i Sällsjö. Sågen stod vid sundet mellan Stortjärnen och Kvarntjämen. Som kraftkälla till sågen användes en stor lokomobil. Maskinen var så tung, att man hade 6 par hästar som drog och 4 par som gick efter, för att bromsa ekipaget, när det lutade utför. När man passerade Mörsilbron uppstod sättningar i brokonstruktionen, p g a den stora belastningen.

Virket som sågades, hade avverkats på Byviksskogen, men det var så grova dimensioner, att det inte var möjligt att flotta ner det till sjön Liten via Gisterån. Detta var anledningen till att man byggde Byviks-sågen, som den kallades. Sedan virket var sågat, hästkördes det via Plankvägen, ner till Mörsils station, för vidare omlastning till jämvägsvagn.

GPS koordinater WGS 84 decimal (lat, lon): 63.259963, 13.633057

Plats på kartan hittar ni här, öppnas i nytt fönster (klicka på ♦ i kartan så visas bilderna).

Mörsil Hembygdsförening

Skapad av: (2015-02-21 13:48:50) Kontakta föreningen