Klingerön

Mitt i Ockesjön ligger denna vackra holme. Gränsen mellan Mattmars och Mörsils socken delar holmen mitt itu. Tidigare har här funnits fast boende. Familjen P O Sjöholm bodde här fram till 1920-talet, innan man byggde bostadshus i Ocke.

Det var byggmästare Sjöholm, som anlitades när Bengt-Larsstugan, Fornstugan och Ågårdsstugan uppfördes på Römmen.

Under andra världskriget nyttjade militären holmen som mål för granatskjutning. Man hade riggat upp granatkastare i Ocke och sköt ut mot holmen. Vid den tiden fanns ännu ett uthus på ön.

Efter kriget hittade två pojkar från Ocke en granat, som man tog med sig i båten hem, i avsikt att göra om den till ljusstake. Pojkarnas föräldrar tog dock kontakt med militär i Östersund, som omedelbart kom för att titta på föremålet. Det visade sig att det handlade om en livsfarlig granat, som ej briserat vid nedslaget på ön.

Gps koordinater:WGS 84 decimal (lat, lon): 63.277005 13.788090

Plats på kartan hittar ni här, öppnas i nytt fönster.

Mörsil Hembygdsförening

Skapad av: (2014-10-23 13:20:33) Kontakta föreningen