Järvdalsbodarna

På norrsluttningen av Sällsjöfjället, ligger denna mycket gamla fäbod. Idag kan man med bil åka skogsbilvägen, som gå går från Spjättenvägen, upp till denna högt belägna vall. Före skogsbilvägens tillkomst har jag promenerat den gamla fäbodstigen, som börjar vid Baksjön och slingrar sig upp till fäboden. Man måste beundra de människor, som lyckats odla upp marken, som är belägen strax nedanför kalfjället. Enligt fastighetsregistret tillhör marken Hästön, som ligger mellan Kvitsleströmmarna. Då tar man för givet att kreaturen vallades genom Ytterockeskogarna och fram till Baksjön och sedan via Baksaksjöbodama, Baksjöhallen, Österåsens fäbodar, Hållbacksbodama och till sist Järvdalsbodarna. Man blir vemodig när man nu beskådar de ruiner, som idag återstår av de stora byggnader, som en gång i tiden tillkommit med enkla hjälpmedel och med stora vedermödor. Utanför vallen finns nu ett fritidshus, som har en utsikt som saknar sitt motstycke.

GPS koordinater WGS 84 decimal (lat, lon): 63.161039, 13.69350

Plats på kartan hittar ni här, öppnas i nytt fönster (klicka på ♦ i kartan så visas bilderna).

Mörsil Hembygdsförening

Skapad av: (2015-04-22 19:32:09) Kontakta föreningen