Honoluluflon

Denna stora flo ligger på Mörsils sockens nordvästra gräns mot Undersåker. Den är omgiven av höga tallbevuxna åsar och har även små skogsholmar ute på myren. En skogskoja som flyttats från Högvallen, låg tidigare på denna plats.

På ett berg, som gränsar mot myren i söder, ligger en mystisk företeelse, som jag ej fått någon förklaring till. På högsta punkten av berget har någon murat upp en fyrkantig "byggnad" av natursten. Det har säkert lagts ned mycket arbete med att samla ihop en mängd flata stenar, som med stor precision murats upp och försetts med ett tak av stora hällar. Kan det vara några Honoluluflickor som försökt väcka uppmärksamhet?

GPS koordinater WGS 84 decimal (lat, lon): 63.389242, 13.551968

Plats på kartan hittar ni här, öppnas i nytt fönster (klicka på ♦ i kartan så visas bilderna).

Mörsil Hembygdsförening

Skapad av: (2015-02-14 13:17:02) Kontakta föreningen