Högvallen

Norr om Bodtjärnen på Upplands-skogen ligger denna stora fäbodvall. Den tillhör två gårdar på Högen och har ett mycket vackert läge vid Bodtjärnen.

Kurt Falkestedt från Hallen, Järpen, "Den siste getaren på Hallskogen", har för mig berättat, att i slutet av 1920-talet var han getpojk och bodde på Högvallen. Då getade han sex kor och ett hundratal getter på skogarna runt Bodtjärnen. Då fanns det två fäbodstugor, två ladugårdar samt getfjös och ett flertal lador på vallen. Dessvärre har nu många av de gamla husen från fäbodepoken förfallit. Sista sommaren vallen slogs var 1929. Här har aldrig någon slåttermaskin kommit till användning, utan man har alltid slagit med lie.

Falkestedt har också berättat, att sommaren 1901 härjade här en stor skogsbrand, som brände ner skogen mellan Långtjärnen och området norr om Bodtjärnen. När branden närmade sig fäbodvallen, tog fäbodstintan med sig alla djuren och begav sig mot Högen. På vägen mötte hon folk, som hade uppmärksammat branden, och kom till undsättning. Även från Hallens by hade folk anlänt. Med gemensamma krafter högg man en brandgata och lyckades så småningom släcka elden. Den hade då nått ända fram till ladugårdens vägg. En kraftig åskskur undedättade också släckningsarbetet.

GPS koordinater WGS 84 decimal (lat, lon): 63.372658, 13.550873

Plats på kartan hittar ni här, öppnas i nytt fönster (klicka på ♦ i kartan så visas bilderna).

Mörsil Hembygdsförening

Skapad av: (2015-02-14 13:29:46) Kontakta föreningen