Gunnarstorpet

Norr om vägen mellan Ocke och Mörsil, i Moan, ligger detta torp. Det är ursprungligen ett dagsverkstorp, som på 1880-talet uppodlades av torparen Anders Gunnarsson, därav namnet.

Sedan Gunnarsson avlidit återgick torpet till stamfastigheten (Ocklinds). Den 27/9 1897 gjordes en avstyckning från stamfastigheten, varvid Nils Olofsson Nyman och han hustru Ursula Olofdotter, köpte torpet. Nyman var både torpare och sågverksarbetare på Ocke ångsåg. I hembygdsföreningens arkiv finns foto på familjen Nyman, som är taget vid torpet.

Paret Nyman hade då elva barn. Idag finns dock ingen i livet, men det finns många barnbarn. Den 27/4 1918, köptes torpet av Karl Olof Eriksson, Ytterocke. Karl Eriksson behöll torpet bara till den 6/5 1921, när han sålde det till Nils Graff från Moan. Graff som var byggmästare, byggde ett nytt bostadshus på torpet. Sannolikt lät han riva den gamla torpstugan, när det nya huset stod klart. Endast husgrunden och skorstensfoten är idag det enda minnet av den ursprungliga stugan.

Den 4/5 1930 sålde Nils Graff torpet till Anders Eriksson Bygren, från Ytterocke, han var bland annat skeppare på varpbåten Pimpel I.

Näste ägare till torpet blev den 16/10 1949 Linnea och Konrad Byström. Sedan båda makarna Byström avlidit, sålde barnen torpet till en ny ägare 1986.

Alla handlingar kopierades som visar på torpets historia och finns i Hembygdsföreningens ägo. Från Gunnarstorpet går en stig som fortfarande syns tydligt. Den ansluter till Karistigen en kilometer norr om torpet. Det var Ursula Nyman som ofta gick denna stig, när hon besökte sitt föräldrahem i Semlan.

Gps koordinater: WGS 84 decimal (lat, lon): 63.292950 13.717540

Plats på kartan hittar ni här, öppnas i nytt fönster (klicka på ♦ i kartan så visas bilderna).

Mörsil Hembygdsförening

Skapad av: (2014-10-07 11:25:09) Kontakta föreningen