Berntdolpen

En liten tjärn på Åse bys utmarker, på gränsen till Undersåker. Tjärnen har fått sitt namn efter en man som hette Ol-Bernt. Ol-bernt hade här en liten stuga  som en ladugård, där han hade en ko och tre getter. Han försörjde sig på jakt och fiske. Dessutom tillverkade han laggkärl av torrfuror, som det var gott om på den omgivande "Snau-skållan"

På vintern lastade han de laggkärl, som han under vintern tillverkat, på en skidkälpke och drog ner till Mörsil och sålde dem där.

Hans stuga, som stod på ofri grund, brändes så småningom ner, av en avundsjuk markägare. I dag kan man endast finna förkolnade rester efter stugan.  En dotter till Ol-Bernt flyttade till Fänisvallen och blev gift med Emil Ring. Hon kallades allmänt för "Ring-Kirsti".

Över detta område rinner en intressant bäck, som kommer från den ovanför belägna Moskogen. På sin väg ner på bostället rinner den på flera ställen under marken. Vid denna bäck hade Ol-Bernt byggt sin matkällare.

Kurt Evensson (1997)

GPS koordinater WGS 84 decimal (lat, lon): 63.263159 13.538564

Plats på kartan hittar ni här, öppnas i nytt fönsterr (klicka på ♦ i kartan så visas bilderna).

Mörsil Hembygdsförening

Skapad av: (2015-02-10 08:42:53) Kontakta föreningen