SVEN EVERT NILSSON HÄLSAR 1
Torsdagen den 8 september besökte jag vår hembygdsveteran Sven Evert Nilsson, född 1929. Han hade ringt upp mig några dagar innan och berättat att han hade en konstutställning i Kajutan i Landala Hus, ett äldreboende, där han nu bor på sina äldre dagar. Sven Everts högra ben är amputerat, och han sitter därför i rullstol. Han säger sig dock vara piggare efter amputationen än före. Kroppen är inte längre besvärad av det sjuka benet. Sven Evert var glad, pigg och med på noterna. Han berättade livfullt och intresseväckande om sina konstverk.

Karikatyrer av kända politiker
Utställningen visar porträtteckningar och karikatyrer av kända politiker. Några bilder är nytecknade, men flertalet gjordes för många år sedan. Sven Evert är en flitig tecknare och målare. Han är mycket bra på att fånga de utmärkande dragen i ett människoansikte. Det räckte med en snabb blick för att jag skulle känna igen de avbildade politikerna. Där fanns Göran Johansson, Stefan Löfvén, Olof Palme, Ingvar Carlsson, Annie Lööf, Olof Johansson, Anna-Greta Leijon, Magdalena Andersson, Nooshi Dadgostar och många andra. Jag fotograferade åtskilliga av dem och bifogar några bilder. Söndagen den 11 september fungerade Kajutan som vallokal, men Sven Everts teckningar inverkade knappast på valutgången. De flesta av politikerna är inte längre valbara.

Sven Evert – en glad simmare
Jag gav honom ett exemplar av den nya boken Mölndals historia. Han blev mycket glad och började genast att bläddra i denna krönika. Han upptäckte genast att han var med på en av bilderna. I sin barndom simmade han nämligen vid Stensjöbadet. På sidan 126 finns en bild av simskolans elever. Sven Evert står i första ledet som nummer två till höger om Sigfrid Eyton. Man simmade från Stensjöbadet fram till Röda ladan på sjöns södra sida och därifrån till Hökekullen på östsidan och sedan tillbaka till Stensjöbadet. Många minnen väcktes vid genombläddringen, och fler lär det bli. Sven Evert hälsar och tackar.
//Lars Gahrn

Bilder, foto Lars Gahrn