För första gången i sin 90-åriga historia har Mölndals Hembygdsförening hållit årsmöte utomhus. Dessutom var mötet åtskilliga månader försenat. Orsaken till det ena lika väl som det andra var givetvis corona-pandemin.
Liksom alla andra hembygdsföreningar i grannskapet har Mölndals Hembygdsförening skjutit alla sina arrangemang framåt i tiden, till framtiden efter corona-pandemin. Innanför hembygdsmuseets väggar håller dock arbetsgrupper igång med inredande av förrådsutrymmen, tapetsering, bildhantering och andra arbeten.
På grund av alla tillfälliga omflyttningar hittade ordföranden Bo Ridderbjelke inte sin ordförandeklubba utan genomförde årsmötet med en hammare som ordförandeklubba.
Årsmötet blev rekordkort och avklarades på en kvart. Ny revisor blev Hubert Jönsson, känd från Allfrakt, som han har ägnat en välskriven och upplysande företagskrönika. Ny styrelseledamot blev Håkan Magnusson, som redan har lagt ned ett omfattande och värdefullt arbete i hembygdsgården, där han har byggt hyllor i förrådsutrymmen och arbetat med fotosamlingarna. Mölndals Hembygdsförening har nu flera arbetsgrupper med verksamhetslust och initiativkraft.
Kvällen var mulen, men tack vare paviljongen i Kvarnbyparken hade presidiet tak över huvudet. Övriga medlemmar satt bekvämt på klädda och stoppade stålrörsstolar. Ett livligt och långvarigt samspråk med många framtidsidéer avslutade det korta mötet.
//Lars Gahrn

Bildtext 1: Paviljongen i Kvarnbyparken blev scen för Mölndals Hembygdsförenings presidium. Foto: Lars Gahrn.
Bildtext 2: Leif Jenemalm, sekreterare, Bo Ridderbjelke, ordförande, Margaretha Janhäll, kassör. Foto: Lars Gahrn.

Mölndals Hembygdsförening

Skapad av: Bo Ridderbjelke (2020-09-24 20:02:24) Kontakta föreningen