Om museet

Från slutet av 1800- talet till början av 1920-talet fanns det på Möja en komminister vid namn E B Gustavsson som var intresserad av äldre föremål. Han samlade dem i tornkammaren i kyrkan.

1922 köpte Gustavsson en gammal stuga på ofri grund i Bergs by.

Stugan ägdes av Viktor Vesterberg och hans hustru Agata (enligt ej helt bekräftade uppgifter är stugan från 1700-talet och skall i början på 1800-talet ha använts som krog).

I samband med köpet upplät Bergs by mark av sin samfällighet till komminister Gustavsson. Gustavsson flyttade sina samlingar ifrån tornkammaren till stugan han köpt.

Så bildades Möja museum helt privat av en man som i bygden ansågs som ett stort original.

I många ting och efter nuvarande mått mätt var han en man långt före sin tid, som förstod vilket värde gamla bruksföremål skulle få för vår tids människor i vår industrialiserade värld.

Museet består idag av tre stycken byggnader:

Bergstugan som är den äldsta och innehåller gamla redskap och bruksföremål,

Lökastugan som är flyttad till museet från Löka by är möblerad som ett gammalt hem som då stugan var bebodd,

Sjöboden (byggd 1987 med hjälp av Landstinget) som innehåller fiskeredskap.

(Tyvärr ligger vårt museum svårtillgängligt för dig som har rörelsehinder då det är en brant backe till/från museet och även naturlig stentrappa ned till de båda boningshusen)

Möja Hembygdsmuseum

Skapad av: (2012-04-22 21:11:09) Kontakta föreningen