Våra byggnader

Tuna Hembygdsförening bildades den 28:e mars 1932 under initiativ taget av överläraren Elon Dalenius, murarmästare Petter Sundberg och Gottfrid Sundberg. Området om 5,6 hektar som idag utgör Tuna Hembygdsförenings hembygdsområde på Torkarlsberget skänktes i två omgångar av makarna Hilma och Manne Karlsson från Vattjom.

Från starten arbetade man aktivt med att samla in föremål från bygden för att bevara den lokala prägeln, enstaka föremål köptes in men under senare år är det övervägande privatpersoner som hör av sig och vill skänka föremål. Mottagna föremål märks och inventeras noga.

På området finns 25 byggnader. Några är byggda på plats men de flesta är hitfraktade. Den första byggnaden, ett härbre från 1673 som ursprungligen stod i Målsta skänktes till berget 1934. Året efter uppfördes det som idag är vårt museum, den så kallade Rännögården. Under monteringen av denna fann man ett stort antal sönderklippta tygremsor av linne och juteväv med mönster på som använts till att täta mellan stockarna. Dessa skickades till ett konservatorium i Uppsala för att undersökas, det visade sig då vara medeltida målningar med kyrkliga motiv och de finns delvis sammanfogade att se i museet.

Vår huvudbyggnad är den så kallade Åstagården som fungerar bland annat som kontor, servering och sammanträdeslokal. Många av våra övriga byggnader är öppna vid våra arrangemang som Midsommarfirandet, Spelmansstämma & Hembygdsdag men vi kan också öppna dem för visningar, är man intresserad av en skolvisning eller en privat visning kontaktar man intendenten eller någon i styrelsen.

Danshallen, kioskerna, toalettbyggnaden (som är handikappanpassad både på dam och herrsidan) och Åstagården är de byggnader vi hyr ut exempelvis till föreningsverksamhet eller bröllop. Vi har även ramp in till Åstagården och Danshallen.

På berget finns även en av Medelpads 14 runstenar, den så kallade Skölestenen, föreningen ansvarar även över runstenen som finns invid vägen i Målsta.

Klicka på + till höger om "Våra Byggnader" så finns mera information att ta del av. Och foton på varje byggnad på området

Tuna Hembygdsförening

Skapad av: (2012-02-13 10:06:53) Kontakta föreningen