Vårdkasen

Foto: Hans-Olof Nylén.

Vårdkasarna var den gamla tidens signalsystem som skulle varna för krig och ofred. Namnet "vaeta" kommer från det fornnordiska namnet vätt/vett som betyder vårdkase. Vårdkasen på Vaetabacken ligger alldeles norr om gränsen som avgränsar vårt landområde mot söder. Kring 2001 uppfördes vår vårdkase som är uppbyggd runt en kraftig furustam. I utrymmet under placerades näver och tjärved som täcktes av slanor som skulle hålla innehållet torrt.

Fri sikt finns till Hoverberget vid Storsjöns sydspets och fågelvägen dit är 62 km. Där fanns också en vårdkase som tändes under Baltzarfejden 1611-14. Vid den tidpunkten brann även mattmarkasen. Den närmaste vårdkasen finns i Mörsil på Vättaberget. Dit är det ca 13 km och den är belägen väster om kyrkan uppe på höjden.

Mattmars Hembygdsförening

Skapad av: Mattmars Hembygdsförening (2017-12-07 18:19:15) Kontakta föreningen