Vaetabacken - Fäbod, Utsiktstorn, Våffelkafé

Image

Sommaren 2024
Vi återkommer med årets öppettider inom kort, vår förhoppning är att kunna öppna strax innan midsommar.

Historien bakom:
När hembygdsföreningen bildades 1951 var det naturligt att knyta an till tidigare sommartraditioner som var att samlas i sluttningen mot söder för olika festligheter. Efter hand som nya hus uppfördes högre upp på tunet bildades en husgruppering som kunde liknas vid en fäbodvall. Platsen har således inte varit en fäbod från början utan husen har flyttats dit från fäbodvallar som tillhört bönderna från olika byar i socknen.

Förutsättningen för fäbodvallar uppstod under 1820-talet då statsmakterna bestämde att kronans egendomar i fjällnära områden skulle fördelas ut till omkringliggande gårdar för att förstärka deras bärighet. Begreppet blev senare bekant som "fyllnadsjord" och tillföll respektive stamhemman i  proportion till arealen i den egna byn.

Ganska snart började bönderna att nyttja fyllnadsjorden som sommarbete för kreaturen efter svedjebruk och nyodling av lämplig mark. Boskapen kunde hemföras på hösten gödda och sommarens skörd i den egna byn kunde sparas som behövligt vinterfoder. För detta krävdes att enkla bostadshus och ladugårdar uppfördes på fäbodvallen.

I takt med att användning av fäbodar avtog under 1950-talet övergavs husen och byggnaderna började förfalla. I bästa fall flyttade skogshuggare in under vintern, men husens förfall fortsatte. Hembygdsföreningen insåg tidigt att något måste  göras för att rädda den gamla fäbodkulturen i någon form och detta bidrog till att nuvarande husbestånd uppfördes.

Image

2015 tecknades ett upplåtelseavtal mellan Härnösands stift och Mattmars hembygdsförening om Vaetabacken. I detta tillförsäkrades föreningen om nyttjanderätten av området vederlagsfritt i det sydvästra hörnet av Prästbordet 1:1.

Mattmars Hembygdsförening

Skapad av: (2017-10-12 17:07:01) Kontakta föreningen