Musikhäftet

Image

Bo Wiktorsson, boende i Karlstad men född och uppvuxen i Kvitsle, har i sitt 64-sidiga häfte samlat en imponerande dokumentation av musiklivet i socknen med som täcker in två sekler. Som medförfattare har han haft Maila Lindman och Gunnel Lundholm. Ett nytryck av häftet gör att det fortfarande finns att köpa i Prästgårdsfjöset (2018). Föreningen har också häftet i referensbiblioteket.

Många spelemän passerar revy i samlingen från Nils Jonsson i Ytterocke (Späla-Nils) till olika musikkapell på 1960-talet jämte enskilda soloartister som exempelvis Eric Nilsson i Gräfte, Johan Munter i Tossberg och Måns Olsson. Författarna har även lyckats uppbåda en stor fotodokumentation av musikutövarna. Det bör också nämnas att en nyinspelning i CD-format av LPn Låtar och trall i Mattmar från 1985 finns att köpa i Prästgårdsfjöset.

Mattmars Hembygdsförening

Skapad av: Mattmars Hembygdsförening (2017-12-12 09:15:20) Kontakta föreningen