Jämtlands hästjägarkår

Hästjägarhärbre no 68 i Offne.  Foto: Hans-Olof Nylén

Den siste hästjägaren var Olof Olofsson-Falk. Senare kom huset att kalas för Spruthuset då byns tvåmansbrandspruta förvarades här. Sprutan förvaras nu på Arvemuseet.

Hästjägarorganisationen i Jämtland var helt unik då någonting liknande inte fanns någon annanstans i landet. Kåren bestod av två skvadroner, Livskvadronen och Alsens skvadron. Bygderna runt Storsjön bidrog med att ställa upp med manskap och utrustning. Hästjägarna bodde på sina torp och gårdar, men hade sin utrustning placerad i typiska små härbren. Sedan organisationen ombildats till Norrlands dragonregemente i Umeå blev de små kvarlämnade  husen ofta utnyttjade som förvaringsplats för byns gemensamma brandspruta.

I samband med kröningen av Oscar II i Trondheims domkyrka i juli 1873 fanns hästjägare med i hedersvakten. Kungens färdväg till kröningen gick just genom landskapet och han passerade Storsjön och Kvitsle på försommaren s.å.

Ryttarhärbe i Tossberg no 69.

Siste hästjägaren Jöns Åslund-Torén.

Foto: Hans-Olof Nylén.

Mattmars Hembygdsförening