Jämtlands fältjägarregemente

Förarbostället i Tossberg. Foto: Redigering Hans-Olof Nylén.

Av befälspersonerna i Hallens kompani fanns i Mattmars socken en fänriktjänst i Ubyn och en förarbefattning i Tossberg. Därtill kom roteknektarna utspridda i de olika byarna. Benämningen förare är ett gammalt begrepp och motsvaras närmast av fanjunkare eller förrådsmästare med underhållsfunktioner. Föraren skulle också i fänrikens ställe "föra" fanan och "vårda sig om de sjuka". Den förste föraren i Tossberg var Mårten Reuter från 1797 och den siste var Per Nyman intill 1839. Förarbostaden var belägen centralt i byn och från en målning i ett tråg 1919 framgår husets placering på gårdsplanen.

Förarbostad på gård, målning 1919

Underlöjtnant, fanjunkare Olof Nyman (1864-1954)

Fanjunkare Olof Nymans uniform Fotograf: Hans-Olof Nylén

Mattmars Hembygdsförening