Militär närvaro i socknen

Minnesstenen över Hallens kompani  Foto: Hans-Olof Nylén

Före den allmänna värnplikten 1901 var försvarsmakten decentraliserad i Sverige i så motto att ansvaret för underhåll och rekrytering låg på socknarna och byarna ute i landet. I Mattmar socknen fanns två försvarsorganisationer som fungerade parallellt under 1800-talet. Dels Hallens kompani, som hade sina anor från 1646 och tillhörde Jämtlands fältjägarregemente och dels Jämtlands hästjägarkår från 1834 som var ett förband inom Jämtlands fältjägarregemente. Hästjägarkåren var i första hand rekryterad runt storsjöområdet och Mattmars socken tillhörde Alsens skvadron. Kåren hade årliga övningar förlagda till Frösön och kompaniet samlade sitt manskap i Höla.

Mattmars socken hade från början 23 rotar. I takt med att Hallens kompani decimerades kraftigt efter Armfeldts fälttåg, reducerades också rotarnas antal genom omorganisationer. I Tossberg fanns ett förarboställe från 1797 (nuvarande Bergstedts). Förare Per Nyman avled på fjället 1719. Hallens kompani blev hårt drabbat av fälttåget, totalt reducerades manskapet med 79 %.

Alsens skvadron hade inom Mattmars socken ryttarhärbärgena no 28 på Ugård, no 31 i Gräfte, no 68 i Offne, no 69 i Tossberg och no 70 i Hållbacken. Hästryttaren hade en något annan anställningsform än en indelt soldat. Den förstnämnde bodde kvar på en gård eller ett torp i närheten men sin utrustning i ett separat låst hus, ryttarhärbret. Den häst han förfogade över ägdes av rotebönderna, men ryttaren skulle med sin häst och utrustning inställa sig för årligen återkommande övningar.

Mattmars Hembygdsförening

Skapad av: Mattmars Hembygdsförening (2017-11-19 16:49:26) Kontakta föreningen