Mattmars skyttepaviljong

Skyttepaviljongen. Foto: Hans-Olof Nylén

Skyttepaviljongen ingår som en integrerad enhet i hembygdsföreningens egendom och kan erbjuda en tilltalande övernattningsmöjlighet sommartid med en naturlig begränsning av komforten, vilken snarast upplevs som positivt av många. Tillgång till kommunalt vatten finns i närheten och TC. Den nuvarande byggnaden var uppförd vid skjutbanan i Ubyn och skänktes av Skyttegillet till hembygdsföreningen 1995 då huset flyttades i sin helhet till den nya platsen av transportfirman Hasses Husflytt.

Skytterörelsen förtjänar dock en närmare beskrivning. Den har sitt ursprung i Skarpskytterörelsen som uppstod under 1800-talets mitt i Sverige. Män från alla samhällsklasser anslöt sig. En del ansåg att försvaret var för svagt och försvarsviljan dålig. Andra såg rörelsen som en del av en demokratisk process för att införa allmän rösträtt och allmän värnplikt. Många tongivande kulturpersonligheter och samhällsdebattörer fann att dessa intressen kunde samverka.

Runt om i landet bildades således skarpskyttegillen, så och i Mörsil och Mattmar. I Mattmar blev kapten Christian Christiansson Aspgren, i Offne, ledare fram till sin död 1870. Han var från början officer vid Jämtlands fältjägarregemente men efter kompletterande utbildning lantmätare i länet från 1840-talet. En skjutbana öster om kyrkan utnyttjades.

Aktiviteten i skytterörelsen sjönk dock fram till 1894, då Mattmars skyttegille uppstod som en avläggare av den tidigare skarpskytterörelsen. Ordförande var Nils Åslund i Bye, vice ordförande Gunnar Bertilsson i Ytterocke, Olof Olofsson i Gräfte blev sekreterare och Nils Mattsson i Hållbacken kassör.

Efter hand avtog intresset för skyttet och verksamheten upphörde helt 1926. Detta till stor del beroende av den framväxande fredsrörelsen. Denna ansåg att medlemskap i skyttegillet var oförenligt med engagemang i fredsrörelsen. Under inflytande av det världspolitiska läget på 1940-talet återuppstod skyttegillet i februari 1940. Under årens lopp har skyttar från socknen hållit sig väl framme i resultatlistorna.

Mattmars Hembygdsförening

Skapad av: Mattmars Hembygdsförening (2017-10-12 18:50:43) Kontakta föreningen