Utkälens fäbodar

De fyra byarna blev hänvisade  till fyllnadsjord inom olika områden.

Byn Hållbacken

Fastigheter öster om Tomten fick sin fäbodmark med åtföljande skog på Sällsjöfjällets sluttning mot Sällsjön.

Hållbackenbor på söndagsbesök i sina fäbodar 1926.  Foto; O.Wallin

Österåbodarna, Hållbacken. Foto: Hans-Olof Nylén

Fastigheter väster om Tomten fick sina fäbodmark med åtföljande skog i området norr om vattendraget Österån, som rinner ut i den sydöstra delen av Sällsjön.  Österåsbodarna blev det naturliga namnet för området.

Byn Kluk

Kluksbönderna tilldelades marken i området mellan Fjällviken och Håckerströmmen. Marken är avyttrad till utomstående ägare. I ock med att Hockerdammen tillkom 1966 har stora delar av arealen dämts över.

Håckerdammen. Foto: Hans-Olof Nylén

Byn Offne

Tilldelades ett område i Semlaådalen på gränsen mot Bleckåsen.

Image
Beskrivning: Artur Engström i Offnebodarna där han arbetade som tonåring som huggare. Fotograf: Hans-Olof Nylén

Byn Tossberg

Byborna tilldelades ett skogsområde ovanför Baksjön. Uppgifter gör gällande att redan under 1600-talet i samband med den s.k. Baltzarfejden var området en  tillflyktsort för fördrivna.

Beskrivning: Baksjöhallen Fotograf: Hans-Olof Nylén

Byns andra buhamn var nedanför Baksjöhallen. Där finns även restaurerade fäbodar.

Beskrivning: Baksjön Fotograf: Hans-Olof Nylén

Mattmars Hembygdsförening