Det är med stor sorg vi nås av beskedet att den kände Marstrandsbon, världsmästaren i OK jolle och företagaren Göran Andersson har gått bort, 81 år gammal. Hans betydelse för Marstrand och seglingen kan inte överskattas. Han startade som ung företaget Marinex som blev ledande på segeltillverkning.

MHF ville uppmärksamma hans livshistoria, Björn Örtendahl tog på  sig uppgiften. Resultatet blev en bok som kom ut för två år sedan. I boken beskrivs jolleseglingens utveckling i Marstrand och Sverige, och hur Göran bidrog till denna. Med sitt goda minne kan han också berätta om hur han seglade med Pehr G Gyllenhammar, tränade kung Bhumibol i Thailand, smugglade snus till Tre Kronor vid OS i Grenoble och hans och Marinex betydelse för John Bertrand och dennes framgång med Australia II i Americas Cup 1983.

Boken kan köpas via någon styrelsemedlem.

Publicerad 201122.

Marstrands Hembygdsförening