Stadgar

STADGAR FÖR FÖRENINGEN MARMABYGDEN - FMB

1UPPGIFT
- FMBs uppgift är att bevara det lokala kulturarvet. Äga, vårda, driva och utveckla Flottarkojan med utställningen, bryggan, Paviljongen och i anslutning därtill befintliga föremål inkl. båtar, Fågeltornet samt Strandpromenadens information. Promenaden (gångstråket) är en del av Upplandsleden vilken disponeras och sköts av Upplandsstiftelsen.
- Föreningen skall vara allmännyttig, partipolitiskt och religiöst obunden.
- Föreningen skall vara ansluten till Upplands Fornminnesförening och Hembygdsförbund och blir därigenom ansluten till Sveriges Hembygdsförbund.

2.MEDLEMSSKAP
- Medlem i FMB är den som betalat en av årsmötet beslutad avgift.

3STYRELSE - STÄMMA - ÅRSMÖTE - INFORMATION
- FMB-verksamheten sköts av en styrelse på fem personer och två suppleanter. Samtliga utses på årsmötet, växelvis för styrelsen, årsvis för suppleanterna. Årsmötet är FMBs högsta beslutande organ. Mötet hålls före Maj månads utgång och beslutas av styrelsen.
Årsmötet utser styrelse, två suppleanter, två revisorer och två valberedare.
Kallelse till årsmötet sker genom annons i befintligt annonsblad, på föreningens anslagstavla samt på föreningens hemsida, www.hembygd.se/marmabygden, se revideringsförteckning.
Ärenden som skall tas upp på årsmötet skall lämnas till styrelsen 14 dagar före årsmötet.
All information, frågor och kommunikation i övrigt sker muntligt, på hemsidan eller anslås på FMBs anslagstavla.

4VERKSAMHETSÅR - TECKNINGSRÄTT
Verksamhetsåret är kalenderår.
Kassör och sekreterare har var för sig teckningsrätt, se revideringsförteckning.

5STADGEÄNDRING
Ändring av dessa stadgar beslutas på årsmötet om 2/3 av de närvarande röstar för ändringen, se revideringsförteckning.

6UPPLÖSNING
Beslut om FMBs upplösning skall fattas på två på varandra följande årsmöten och på vardera årsmöte vara biträtt av minst 2/3 av de röstande.
Upplöses FMB skall - sedan skulder blivit erlagda och alla deponerade utställningsföremål etc. blivit återlämnade.
Beslut fattas på slutmötet om vad som skall ske med övrig egendom.

Stadgarna nedskrivna i Maj 2013 efter föregående utarbetning inför beslut på konstituerande möte 19 Maj 2013 pingstdagen i Flottarkojan.

Stadgarna reviderades på årsmötet 2023, se revideringsförteckning.

Föreningen Marmabygden

Skapad av: (2016-06-30 14:04:05) Kontakta föreningen