Image

JARL HOLMSTRÖM, Gävle/Ambricka/Marma har dött i en ålder av 83 år. Jarl efterlämnar hustrun Birgitta samt sönerna Tommy med familj och Erik.

Jarl Holmström var en av Upplands och Gästriklands stora folkbildare både rent kulturellt och musealt samt en skogens och flottningens beskyddare och skildrare!

Alltsedan stormfällningen 1954 har Jarl ägnat möda och kraft åt arbete åt skogen, dels som utbildning av skogshuggare på skogsskolan i Lundsved innan färden gick vidare till Skogsvårdsstyrelsen i Enköping samt senare som skogsvårdskonsulent i Uppsala. –I Uppsala blev Jarl inkopplad på det berömda Bai Bangprojektet i Vietnam utifrån sin begåvning att illustrera hugginstruktioner. Vidare i att göra utställningar och skogsexpon och blev alltmer efterfrågad av företag och organisationer.

Dragningen till hembygden i  Nord-Uppland gjorde dock så att familjen flyttade till Gävle, och arbete på skogsägarföreningen Mellanskog. – År 1988 blev Jarl handplockad och erbjuden arbete som intendent på skogsmuseet Silvanum i Gävle, där han fick utlopp för sin skogskunskap och eminenta förmåga att göra utställningar, illustrera och skapa modeller. Många är de skolklasser, turister, naturintresserade från Sverige samt  skogsfolk från Finland, Mexiko och Japan som besökte Silvanum fram till nedläggningen år 2000. Dessutom anlitades Jarl runt våra landskap och i Katalonien, Spanien i konsten att bygga kolmilor!

Vid sidan av allt skogsarbete har Jarl ägnat mycket av sin fritid åt olika föreningar, Marma Skytteförening, MSK/ Marma Sportklubb, som han var med och startade år 1956, Hyresgästföreningen i Uppsala, Bror Hjort Föreningen samt som ordförande i Älvkarleby Hembygdsförening, Badhusets Vänner med studie och lobby-besök i Ekenäs, Finland och i EU-högkvarteret i Bryssel, Lions samt avslutningsvis Marma Vision/Föreningen Marmabygden och Flottarkojan med en rikt pedagogiskt upplagd utställning om flottningsepoken i Sverige. – Sitt musikaliska intresse gjorde att Jarl startade upp Byss-Callestämman i Älvkarleby och skrev en bok tillsammans med Leif Alpsjö om just Byss-Calle. År 1972 gjorde Jarl en utställning på Upplandsmuseet i Uppsala om Byss-Calle. Denna utställning finns nu på Eric Sahlströminstitutet i Tobo.

Under 50 år(!) har Jarl glatt många med sina spirituella, satiriska och naturlyriska Valborgsmässotal vid Dalälvens strand!

Historiespelet ”Laxbråk”, ett bygdespel med ett 80-tal medverkande, om Älvkarlebys rika historia med laxen som ”röd tråd” har Jarl som manusförfattare och berättare. Allt är filmatiserat till eftervärldens fromma efter att ha spelats under fyra somrar samt utdrag en gång i Gävle!

Många är de föredrag om olika ämnen och personer från skog och hembygd, som Jarl har levandegjort på sitt speciella sätt. T.ex. med att utklädd spela upp den legendariske kyrkoherden Frans Tivell vid Biskop Ragnar Persenius visitation! – Som utklädd gammal smed under friluftsgudstjänster i Harnäs Bruksruin!

Dessutom har Jarl tecknat och illustrerat olika Series Pastorum (dvs namn och årtal på alla präster i en församling), och den mest originella finns i Västlands Kyrka med en tidshistorisk linje och händelser från år 1312 fram till nutid under alla namn och årtal – kanske den enda i sitt slag i Sverige! – Uppsala Stifts naturreservat har Jarl hjälpt till att illustrera, liksom en mängd historiska tavlor längs älvstranden i Marma fram till Älvkarleby kommuns enda fågeltorn, i Rörbacka! Även Upplandsledens vackra sträckning genom hela Älvkarleby Kommun, längs kyrk- och kostigar längs älven, genom skogar och över ängar! För detta fordras en historisk och geografisk kunskap!

Vi tackar Jarls familj, som lånade ut Jarl till så många projekt utanför hans älskade hem!

Lars Gustafson, präst, vän och medkämpe för natur, miljö och  hembygdens historia i Nord-Uppland inom kyrka och samhälle.

Föreningen Marmabygden

Skapad av: Lars-Ivar Hansson (2019-07-20 15:16:56) Kontakta föreningen