Om oss

FMB, FÖRENINGEN MARMABYGDEN, äger och driver FLOTTARKOJAN som är sommarens mötesplats vid Dalälvsstranden i Marma.
OBS! Besök gärna vår samarbetspartner Marma Sportklubb.
Bilden ovan: Flottarbåten STORA kommer att köra turer vissa lördagar bl.a. 15 juli, 5 augusti, 19 augusti kl. 10:30. Ring gärna och boka plats hos Toni Holkko 070-4140523 eller Roger Hietikko072-2746516 eller 072-3825875.
Kojans öppettid är kl.10:00 till 13:00 vissa lördagar från mitten av juni samt hela juli d.v.s. ca. 7 helger. Foto: Lars Gustafson

Mälartåg tar dig till Marma station från Uppsala centralstation på en timme och från Gävle centralstation på en halvtimme. Med bil kör du E4 och svänger mot norr vid Dragon Gate, väg 291. Efter tre km är du vid Marmafjärden och Flottarkojan.

Så var flottningen i nedre Dalälven

Foton, texter och föremål ger en bild av hur flottningen började och utvecklades; människor och metoder. En inledande del visar skogsarbetet under flottningsepoken. Muskelkraft och handverktyg gällde och hästen var dragaren då timmer och massaved togs till älven för flottning. En lång brygga leder ut på Marmafjärden. Vid bryggan ligger varpbåten STORA, en flottgodsdragare som tar dig ut på älven.
Upplev dunket från en tändkulemotor!