Vår gamla ordförande Lasse Källner avled den 10 oktober i en ålder av 88 år.
Han var föreningens ordförande under 32 år, men deltog alltid vid föreningens träffar ända fram till  sina sista dagar. Att skriva om Lasse och vad han betytt för Marbäcks Hembygdsförening skulle bli ganska omfattande – därför passar det bra att låta Lasse själv återge sina egna tankar som han gjorde inför sin avgång som ordförande 2017.
Nertecknades vid det tillfället av Kjell Olof Bohlin

Att vara ordförande under lång tid, ett privilegium när man har goda medarbetare och en engagerad styrelse.

Vår hembygdsgård en pärla och en stolthet för hela Marbäcks socken. Det praktiska arbetet inom föreningen har med kunskap och glädje utförts av styrelse och aktiva medlemmar.

Vår renoverade bygdegård en plats för högtider och fester, för julfest och brasaftnar och storslaget vårfirande med eld, kanonskott och körsång. Kvinnor har sytt folkdräkter, viktig foto-dokumentation av gårdar, skolor och torp genom skickliga medlemmar.

Rörlig film av händelser i socknen - vårbruk på gammalt vis, tröskning genom körvandring med häst, skörd med självbindare, tröskning på dammig loge.
Timrad ladugård flyttad från Udden till bygdegårdens närhet. Flera av bygdens original har fått höras och synas i våra hembygdsskrifter.

Bland dessa unika medvandrare fanns "Kalle Dave" som gick på luffen och kom till oss i Fagerhult under fattiga och mödosamma krigsår. Att samlas i ett soldattorp till en berättarafton, efterlängtad händelse med minnen som berör. Mångårig och kanske mångordig ordförande vill rikta ett tack till hembygdsvänner och styrelsekamrater.

Så länge krafterna varar deltar jag med stor glädje i fortsatt verksamhet.

Lasse Källner
februari 2017