SommarImageens kyrkogårdsvandring i Marbäck inleddes i kyrkan, där Christer Källner hälsade välkommen till besökarna och prästen Fredrik Bäckhjem Hellberg som tillsammans med sin mor visade och berättade om textilier som användes i kyrkan vid olika tider under kyrkoåret. Vissa av textilierna såsom stolor och mässhakar var riktigt gamla men väl bevarade. Något av plaggen hade vid något tillfälle stulits från kyrkan men efter två år hittats nergrävt i skogen, men befanns oskadat och kunde åter användas.Vid en av gravstenarna på kyrkogården berättade Göran Simonsson om Augusta från Busshemmet vid Stalpet som en februaridag för många år sedan tog sin sparkstötting och åkte till Marbäcks Södergård för att fira en 50-åring. Men under dagen insjuknade hon och fick vila sig ett av rummen men lite senare på natten fickon sluta sina dagar och begravdes senare i denna grav.

Åke Marbenius som är barnbarnsbarn till Lovisa Svensson från Måludden berättade historien om Lovisa Svensson född 20 november 1853 och gick bort 17 februari 1963 i sitt 110:e levnadsår. Då var hon den person som genom tiderna blivit Sveriges äldsta.Hon var gift med lantbrukaren Carl Svensson som på den tiden brukade gården Måludden. Makarna fick 8 barn. Lovisa har varit hembygden trogen hela sitt liv men vårdades de sista åren på Nobynäs sjukhem efter sitt benbrott. Lovisa var en förnöjd person och stor glägdjespridare, alltid glad och med en glimt i ögonvrån.

Johan ImageÖrfelth berättade om den Örfelthska familjegraven med tre lika gravstenar men i olika storlek. Den stora grusgravens placering invid kyrkans västra del har en vidunderlig utsikt över Ralången med omnejd.
Som avslutning så översatte Christer Källner texten på den äldsta gravstenen på kyrkogården och därefter avslutades vandringen för denna gång.

Marbäcks Hembygdsförening

Skapad av: Lars Erik Karlsson (2022-08-25 21:15:35) Kontakta föreningen