Här nedan kan du läsa kortare utdrag ur bondepraktikan för Januari och Februari månad.

Så lyder bondepraktikan

Januari – Om månadens början och slut är vackra, kan man hoppas på ett gott år. Om myggen däremot väljer att dansa, blir det svårare med foder i år. Om gräset växer i januari, blir det sämre. Om det regnar mycket i januari kommer nästa skörd inte att få någon välsignelse. Märkesdagar för januari är den 1:e och den 22:a.

Februari – Februari är den månad med kanske flest märkesdagar. Här är det bland annat den 2 februari, den 22 februari och den 24 februari som är speciella. Om det t.ex. stormar på Mattiasdagen (den 22 februari) kommer sjöarna att bli rena. Om det däremot är en regnfri dag den 4 februari kommer vädret att vara vackert hela året.

Marbäcks Hembygdsförening

Skapad av: Lars Erik Karlsson (2022-01-16 22:01:17) Kontakta föreningen