Sveriges första strykjärnsmuseum

Sveriges första strykjärnsmuseum finns i Malmköping.

Beläget i hörnet Landsvägsgatan/Fredsgatan

I museet finns en gedigen strykjärnssamling som startades i början av 1960-talet då Lars Ivarsson fick de första strykjärnen av sin mormors mor.

Sedan har samlandet vuxit så sakteliga med inköp från auktioner, antikaffärer, loppisar och dylikt för att sedan vid museets invigning den 12 april 2014 omfatta drygt 500 strykjärn. Ett par månader senare hade samlingen vuxit till ca 2000 föremål efter ett större inköp.

Nu finns det i museilokalen ca 700 strykjärn av olika typer och användningssätt från 24  länder och från en mängd olika tillverkare alltsedan 1600-talet till dagens moderna strykjärn.

Lodstrykjärn, pressjärn, ugnsstrykjärn, kolstrykjärn, gas- och fotogeneldade järn, resestrykjärn samt barnstrykjärn. Förutom speciella järn till särskilda slätstrykningsjobb finns det strykjärn med olika tillbehör att beskåda i utställningslokalen.

Ett museum värt ett besök. Kontakta [email protected] eller per telefon 070-403 27 85 för överenskommelse om tid.

Mer finns att läsa på hemsidan: www.strykjarnsmuseum.n.nu

Malmköpingsortens Hembygdsförening

Skapad av: Malmköpingsortens Hembygdsförening (2015-11-25 17:46:20) Kontakta föreningen
Ändrad av: Malmköpingsortens Hembygdsförening (2016-01-22 11:27:52) Kontakta föreningen