Om oss

Malå Hembygdsförening bildades den 11 december 1945 och tomtmarken där hembygdsgården ligger idag, förvärvades 1953.

Hembygdsområdet i Malå ligger i östra utkanten av samhället med sjukstugan som nära granne. Det är placerat på en backe vid foten av Tjamstaberget och med en fantastisk utsikt över Malån.

På området finns 13 byggnader, främst från 1800-talets senare hälft och ditflyttade under mitten av 1900-talet.

I den största byggnaden "Fjölings" finns träkonstnären Seth Öhman representerad och en värdefull samling Norranartiklar finns att botanisera bland. Här finns även möjlighet att titta in i fjärdingsmannen Emil Lundgrens arbetsrum och lära känna kompositören Arvid Sjöström lite bättre. Under sommaren fungerar "Fjölings" nedre våning som sommarcafé. En trappa upp finns ett hembygdsmuseum med bruksföremål och verktyg. Man finner även en del bruksföremål och verktyg på Logens loft.

I en korn- och mangelbod från 1880 finns ett unikt 60-talsmuseum.

Ytterbergsgården med Kniv-Elis rum som invigdes 18 juni-22, som en hyllning till Elis Gustav Bergström. Denne herre var lantbrukarson, snidare, smed, konstnär, kunglig hovleverantör, kulturarbetare och mycket mer. Han var den som samlade grunden till vårt hembygdsmuseum och som kämpade för att Malå skulle få en Hembygdsgård och en hembygdsförening.

Bagarstugan är öppen för uthyrning 1/4 - 31/12. Den bokas via biblioteket 0953 14120 och hyrs ut heldagar till kostnad 300kr för medlem och 500kr för icke medlem.

Ambitionen är att hålla detta vackert belägna område levande, attraktivt, inkluderande och tillgängligt. Aktiviteter som ger människor kulturella upplevelser och känsla för bygden är på agendan och vår förhoppning är att Hembygdsområdet med tiden får bli en naturlig samlingsplats för ALLA. Vi har fått bra skjuts på vägen genom "Funktionell Hembygdsgård" ett Leader, EU, Skellefteå Älvdalprojekt 2019-2022

2022.09.19