Om oss

Madesjö-Örsjö-Kristvalla hembygdsförening består av tre äldre socknar i förening. Föreningen verkar i en småskalig smålandsbygd, där kultur och natur berättar om livet förr, då de flesta levde i någon av våra hundratals byar. Vi lever också i en berömd glasbruksbygd. Nya och gamla invånare, människor med rötter här och alla intresserade är välkomna i vår förening och i våra evenemang. Du kanske också är intresserad av att jobba för hembygdsföreningen?

Föreningen bildades 1957. Tack vare många eldsjälar har föreningen genom åren kunnat bevara byggnader, traditioner, ge ut en krönika mm. Föreningen har under åren tacksamt tagit emot olika gåvor.

• Filmer på Youtube om föreningens verksamhet https://www.youtube.com/@mokfilmer5156
  • Föreningen stadgar från 2011Nya-stadgar.pdf
  • I Hembygdskrönikan 2017 finns en historik över hembygdsföreningen: 2017/09/Vår-förening-60-år-m-tre-artiklar.pdf.
  • Här är en översikt över socknarna och föreningens byggnaderBygden
  • Monica Björklund sammanställde vid jubileet en utställning över 60 års verksamhet som visades i hembygdsmuseet i Madesjö sommaren 2017. Här är några foton på utställningen som väl sammanfattar föreningens verksamhet:
Beskrivning: Föreningen av Monica B Fotograf: BG
Beskrivning: Aktiviteter Fotograf: BG