Runt omkring hembygdsgården och Berga gård som ligger i anslutning till varandra finns det fina promenad och vandringar. En lagom promenad på några kilometer till affären eller till pizzerian och restaurangen Frykens Pärla om man känner för det.

Man kan också bara ströva omkring och träffa på Marcus kossor eller Bengts fina hästar, du kan fiska i Fryken, men då måste du ha fiskort som finns att köpa i COOP för en billig peng.

Är du sugen på glass så får du ditt lystmäte hos Mormors Glasscafé som ligger bara ett stenkast från kyrkan och med fin utsikt över Fryken. Mängder med olika glassar av hög kvalité och sorter som komponerats fantasifullt av "Mormor".

Ibland är det dans eller cowboy festival på Canis som bara ligger nån kilometer från Berga. Vill du ta dig längre bort så kan du ta järnvägslinjen Fryksdalsbanan till Karlstad eller några andra hållplatser efter linjen. Fryksdalsbanan blev klar 1915 och följer underbart efter Frykens strand i långa sträckor. Barnförfattarinnan Astrid Lindgren fick sin idé till berättelsen om Bröderna Lejonhjärta, detta om något skvallrar om hur fin Fryksdalsbanan är och är en av våra finaste järnvägar i Sverige.

Vill du bada så kan du göra det nedanför Berga gård, men vill du ha en långsträckt sandstrand finns det en camping vid Restaurangen Frykens Pärla.

Lysviks Hembygdsförening

Skapad av: (2019-11-25 15:01:55) Kontakta föreningen