Lysviks stationshus som stod klart 1915 detta samtidigt kom också järnvägen till Lysvik från Sunne och Karlstad. Sen flera år tillbaks har stationshuset inte fungerat som ett stationshus, utan det har varit uthyrt till bla en damfrisör. Nu är stationshuset sålt. Köpare är Stefan Nilsson som har planer på att rusta upp det Q-märkta huset.

Först ska taket läggas om eftersom det regnar in på ett flertal ställen. För övrigt ska Stefan behålla interiören som tex biljettluckan och godsutlämningen. Det är en del av planerna för att få stationsbyggnaden så intakt som möjligt. Orsaken till Stefans beundransvärda vådnad om byggnaden är att han är enpassionerad järnvägsentusiast. Detta märks inte minst av att han driver ett förlag som ger ut en tidning som handlar om modelljärnvägar och tåg överhuvudtaget. Stefan kan också tänka sig att bygga upp en modelljärnväg av det större formatet, detta samtidigt som det kan bli ett litet minimuseum i fastigheten. Det är bara att säga lycka till med satsningen som vi hoppas ska gå som på räls.

Lysviks Hembygdsförening

Skapad av: Lysviks Hembygdsförening (2019-03-13 07:51:28) Kontakta föreningen