Om oss

Hembygdsgården ligger i Torgestad, Lyse socken, Lysekils kommun, adress Torgestad 300, Lysekil.

Bilden på hemsidan visar hembygdsgården.

Lyse hembygdsförening bildades 1951 med syfte att vårda Lyses minnen och traditioner och verka för ett rikt kulturliv.

När Lyse kommun vid årsskiftet 1951/52 skulle införlivas med Lysekil bildades Lyse Hembygdsförening.

Lyse kommunfullmäktiges sista möte hölls i Bergs skolas kommunalrum den 22/12 1951, och efter mötet bildades föreningen.   I den första styrelsen blev Knut Wingfors ordförande. Till ledamöter utsågs Thure Andersson, Sverker Andersson (Lysér), Gösta Olsson och Charles Hansson. Suppleanter blev Ernst Lundström, Fritz Holmquist och Axel Johansson.

Syftet var att vårda Lyses minnen och traditioner och verka för ett rikt kulturliv. 1964 nedmonterades en arrendebostad på Lassehaga prästgård, som återuppfördes på Harald Torgestams gård i Torgestad. Invigningen skedde 1967, och detta blev Lyse hembygdsgård.

En länga med kyrkstallar flyttades också hit, samt en smedja från Humlekärr.

Med åren blev trångboddheten påtaglig och tack vare många ideella krafter och med Reinert Lindblom som arbetsledare kunde så det nya museet invigas i augusti 2009.

Föreningens skolmuseum har flyttats till museet i Torgestad i andra våningen.