Hällsjöboden

- ansvarar för att Ludvikadräkterna och Bergsmansdräkterna bevaras samt att material finns att köpa för dessa dräkter.

Vävstugan
Gammelgårdens Vävstuga har 6 vävstolar. Det vävs trasmattor, gardiner, plädar, handdukar, smala och breda dukar mm. Från enkla tuskaftsvävar till komplicerade drällvävar. Vi får mattrasor och garner från allmänheten och detta omsätter vi i vävnader som blir till fina vinster i vårt julmarknads-lotteri. Gör gärna ett besök och bli inspirerad att själv väva någon meter hos oss!

Hällsjöboden
Hällsjöboden säljer material och mönster till Ludvikadräkten och Bergsmansdräkten. Vissa tyger vävs på Gammelgårdens vävstuga. Yllegarner och mönster finns att köpa till tröja, mössa och vantar i Ludvikas färger. Lokalt hantverk i form av smide, träsaker och vävnader kan också inhandlas. Vi kan förmedla försäljning av begagnade dräkter.

Hellsjöboden på Gammelgården är nu stängd över vintern till onsdagen 27 mars 2024 då den öppnar igen.

Ni får gärna ringa Gun-Britt Udd 073-046 05 21 eller MariAnne Sand 070-67 97 104 så försöker vi hjälpa till.

Ludvika Hembygdsförening

Skapad av: (2013-03-29 19:16:13) Kontakta föreningen