Ludvika Stadshus

Ludvika Stadshus blev klart 1937, ritat av arkitekt Cyrillius Johansson. På de fyra pelarna framför entrén finns motiv från stadens historia: Bergsman - bergsbruk, rågax - lantbruk, kolmila - skogsbruk, transformatorstation med kraftledning- elektriska industrin, tecknen för mangan, silver, zink och bly anger de metaller. som finns inom stadsområdet. På södra sidan av Stadshuset finns en bild av stadsvapnet, där symbolen för ström symboliserar Ludvika ström, åskviggen den elektriska industrin och liljorna från ätterna Lillies och Cedercreutz vapen ska påminn om brukets roll. Stadens kände urmakare, Stefan Anderson, har ritat uret i sessionssalen. Stadshuset bildar en fond där Storgatan slutar i norr.

Läs mer i dokumenten nedan

[email protected] (2024-02-20 09:56:13)

Ludvika Hembygdsförening

Skapad av: (2014-06-22 11:29:37) Kontakta föreningen