Stadgar

STADGAR FÖR LUDGO-SPELVIKS HEMBYGDSFÖRENING

Reviderade stadgar har antagits av årsmötet 2019. Ett andra stämmobeslut har fattats 2020. Bl a har föreningens namn ändrats till det mer språkriktiga Ludgo-Spelviks hembygdsförening och kallelse till stämma ska kunna ske via e-post.

STADGAR FÖR LUDGO-SPELVIKS HEMBYGDSFÖRENING ÅR 2020

1. Uppgift

Ludgo-Spelviks hembygdsförening är en ideell förening som har till uppgift att:

- samla kunskap om hembygden och dess historia och på olika sätt sprida denna kunskap till bofasta och andra intresserade samt väcka opinion för bevarande av bygdens historiska minnen

- värna om och vårda bygdens miljö och dess kulturarv samt föra det vidare till kommande generationer

- stimulera till initiativ som gagnar bygden och dess utveckling

2. Medlemskap och avgift

Medlemskap erhålls av person som är intresserad och betalar den av årsmötet fastställda  årsavgiften.

3. Organisation

Föreningsmötet är det högst beslutande organet, därefter styrelsen. Föreningen ansluts till Sveriges Hembygdsförbund och Södermanlands Hembygdsförbund.

4. Årsmöte

Årsmöte ska hållas årligen senast 31 mars, därutöver efter beslut av årsmötet eller på kallelse av styrelse.

Kallelse ska ske minst 14 dagar före mötet och kan ske per e-post eller på annat sätt. Varje närvarande medlem (enskild och familj) har en röst.

Årsmötets dagordning

1.          Mötets öppnande
  2.          Val av ordförande, sekreterare och två protokolljusterare tillika rösträknare.
  3.          Fråga om mötet blivit stadgeenligt utlyst.
  4.          Verksamhetsberättelse och ekonomisk redogörelse.
  5.          Revisionsberättelse
  6.          Fråga om ansvarsfrihet för styrelsen.
  7.          Val av:
    1.  Styrelseordförande på ett år
    2.  Halva antalet ordinarie styrelseledamöter för de två nästkommande verksamhetsåren.
    3.  Två revisorer samt en revisorssuppleant för nästkommande verksamhetsår.
    4.  Valberedning, tre personer varav en sammankallande
  8.          Fastställande av årsavgift.
  9.          Av medlemmar inkomna förslag.
  10.          Av styrelsen inkomna förslag
  11.          Presentation av program för kommande verksamhetsår.
  12.          Övriga frågor
  13.          Årsmötets avslutning.

5. Styrelsen

• ska bestå av minst sju ledamöter.
  • är beslutsmässig när minst fyra ledamöter är närvarande. Styrelsens beslut fattas med enkel majoritet. Vid lika röstetal har ordföranden utslagsröst.
  • ska förbereda möten samt verkställa beslut.
  • ska förvalta föreningstillgångar och sköta löpande ärenden.
  • ska senast en månad före årsmötet till revisorerna överlämna verksamhetsberättelse samt räkenskaper. Räkenskapsåret är kalenderår.
  • ska inom sig utse vice ordförande, sekreterare, kassör och om behov finns andra funktionärer.

6. Stadgeändringar

Ändring av stadgar ska ske genom beslut med minst tre fjärdedels majoritet vid ett ordinarie årsmöte.

7. Upplösning

Beslut om föreningens upplösning ska fattas vid två på varandra följande föreningsmöten varav ett ordinarie årsmöte.

Föreningens tillgångar ska i första hand stanna inom bygden, i andra hand tillfalla hembygdsförbundet i länet eller Södermanlands museum. Beslut om hur fattas på nämnda föreningsmöten.

Ludgo-Spelviks hembygdsförening

Skapad av: Bo Törnqvist (2018-09-07 17:00:25) Kontakta föreningen