Ludgo-Spelviks hembygdsförening bjöd in sina medlemmar till studiebesök på Tovetorps forskningsstation den 17 september. Runt 30 medlemmar fick en informativ och uppskattad rundvandring både inomhus och utomhus, ledd av Thomas Giegold och Jan Alvar Lindencrona. Tovetorps forskningsstation, som har en snart 50-årig historia, invigdes 1969 och genom åren har ett stort antal forskningsprojekt framgångsrikt bedrivits på Tovetorp. Fokusområden är framför allt studier av djurs beteenden och ekologi, men även botaniska studier har genomförts. Tovetorp ingår som en betydande del i Zoologiska institutionen vid Stockholms universitet. Inom Tovetorps områden finns olika typer av natur och anpassade hägn och burar för forskning på olika djurarter såsom klövvilt, fåglar och insekter. Inne i de moderna forskningshusen finns specialanpassade lokaler för avancerad forskning av olika slag inom stationens specialområden. På forskningsstationen bedrivs också en omfattande undervisningsverksamhet. Varje år besöks stationen av flera hundra svenska och utländska studenter från olika utbildningar inom främst biologi vid Stockholms universitet.
Ett populärt inslag på rundvandringen var besöket hos de tama dovhjortarna. De har fötts upp från unga kalvar inom stationen och är nu ca 2 – 3 år. De vackra djuren var totalt orädda och alla vi besökare undersöktes av dem med stort intresse. De gillade både rönnbär och skosnören.
Text: Hans Liljeroth

Ludgo-Spelviks hembygdsförening