Bygdeband

Hembygdsföreningens arkiv finns på bygdegården i Aspa och det mesta är nu digitaliserat. Allteftersom dokument och bilder blir ordnade kommer vi att visa stora delar på Bygdeband (numera Utforska platsen).

Om du bara önskar söka på Ludgo och Spelvik gör du enklast så här. Gå direkt till Ludgo-Spelvik genom att klicka på "Utforska platsen" ovan eller länken här. Markera (efter sökningen i sökrutan) att du vill söka bara i Ludgo-Spelviks hembygdsförenings material.

Bygdeband är en rikstäckande föreningsdriven databas för lokalhistoriskt material, tillgängligt för allmänheten på internet. Vårt fysiska arkiv är vanligen tillgängligt på hemvändardagar och liknande. Frågor besvaras i mån av tid och resurser. Använd helst e-post ([email protected]). Bygdeband är uppbyggt efter platser, exempelvis städer, byar, hus eller torp. Till platserna finns knutet personer, bilder, ljudfiler eller andra filer och dokument.

Föreningar som är anslutna till SHF har rätt att kostnadsfritt använda Bygdeband. I Bygdeband kan föreningen ladda upp följande:

• Fotografier på platser, personer, föremål, handskrivna dokument, kartor med mera.
  • Textdokument kring händelser, personliga berättelser med mera.
  • Ljudupptagningar av berättelser, intervjuer, samtal, musik eller annat.
  • Filmer.

För att komma till Bygdeband kan man även använda boxen nedtill på hemsidan (Forska i din hembygd Ludgo resp Spelvik). Där kan man söka antingen på gårdsnamn eller växla till sökning på karta.

Ludgo-Spelviks hembygdsförening

Skapad av: (2015-09-05 15:04:18) Kontakta föreningen
Ändrad av: Ludgo-Spelviks hembygdsförening (2023-08-13 10:16:39) Kontakta föreningen