Under våren och sommaren har det hänt en hel del i arbetet med renoveringen av kyrkstan. Tack vare projektpengar från Skellefteå Älvdal kan Lövångers hembygdsförening nu även göra en satsning på nödvändig invändig renovering av tio stugor, genom att bland annat byta ut sprucket kakel och klinkers i badrum, åtgärda fuktskador och skadade golv, förbättra dränering och sätta in fläktar i badrum. Det blir ett stort lyft för stugorna och en välbehövlig uppfräschning! I arbetet är lokala snickare, rörmokare och elektriker engagerade. Dessutom ställer flertalet frivilliga upp ideellt med att bland annat riva och demontera inne i badrummen, forsla bort material och hjälpa hantverkarna vid behov. Arbetet går vidare under hösten och vi ser fram emot att semesterfirare, bröllopsgäster, konferensdeltagare och övriga besökare framöver ska kunna erbjudas dessa uppdaterade stugor – vi tror att de kommer att trivas!

Bildtexter: Projektpengarna delas ut av Europeiska jordbruksfonden för landsbygdsutveckling. En stor renovering av Brudstugan pågår.

Lövångers Hembygdsförening

Skapad av: Katarina Lundqvist (2020-08-02 06:38:28) Kontakta föreningen