Information om föreningen

Löts Hembygdsförening bildades 1950 på initiativ av dåvarande prost Sten Stenholm. Föreningen var då mest inriktad på renovering och underhåll av socknens kvarnar.

Löts hembygdsförening har idag 205 medlemmar och var till en början inriktad på att vårda socknens kvarnar. Idag äger hembygdsföreningen sex kvarnar, prästgårdsstallet och en  liten smedja i Arbelunda. Hembygdsföreningen disponerar dessutom den gamla skolan som fr.om. 2021 hyrs av kommunen på 50 år och där ett omfattande renoveringsarbete inletts i syfte att omvandla skolan till en hembygdsgård användbar året om. I sin ägo har föreningen också en hel del äldre föremål som visas då och då på utställningar och som också finns att se i Prästgårdsstallet
Löts hembygdsföreningen har normala år en omfattande programverksamhet och arrangerar den traditionella  midsommarfesten, en höstfest, skördefestmedverkan, föreläsningar, filmvisningar, tipspromenader, vandringar mm. Ambitionen är att det ska hända något varje månad. Under pandemin har föreningen inriktat sig  på utomhusaktiviteter.
Löts hembygdsförening tar också ett ansvar för miljön i socknen och har årligen städdagar och röjningar kring fornborgen  och  kvarnarna. En av kvarnarna, Hjärpestadskvarnen, en holländare, pryder föreningens logga.!

Löts Hembygdsförening

Skapad av: (2016-04-27 09:06:58) Kontakta föreningen