Om oss

Lofta hembygdsförening bildades i maj 1960. 1967 donerades hembygdsgården i Råberga till hembygdsföreningen av Märta Karlsson och Inger Johansson. Vår målsättning är att främja intresset för hembygden och för hembygdsvård och hembygdsforskning.

Samlingarna försöker spegla livet i Lofta socken under gången tid fram till idag. Vi vill visa på gamla hantverk och brukningsmetoder och levandgöra bygdens historia och historiska miljöer. Vi underhåller också Loftaleden som är en vandringsled genom ett levande kultur- och odlingslandskap.

Vid Valborg och midsommar anordnar vi traditionellt firande vid Hembygdsgården.  Och några veckoslut under sommaren är hembygdsgården öppen för besök.

Ytterligare information om sommarverksamhet och aktiviteter finner du på denna hemsida.