Den nya sockenfilmen premiärvisades 2021. Filmen spelades in 2019 och 2020 men försenades p.g.a.coronapandemin. Filmen varar drygt en timme och skildrar aktiviteter i Ljuders socken, personer och företag .  Filmen finns  att köpa på skivminne för 200 kr.

Filmen ingår i ett projekt för att dokumentera och marknadsföra utvandrarbygden i det så kallade ”Mobergsland”. Projektet stöds av EUs jordbruksfond för landsbygdsutveckling samt Leader Sydost. Syftet med projektet är att levandegöra och bevara en väsentlig del av den svenska utvandringen och utvandrarbygderna. Hitta nya grupper och förmedla historien till dessa, inte minst genom nya och tidsenliga medier.

Det finns även en gammal sockenfilm om Ljuder som gjordes 1953. Den är ett intressant tidsdokument och skildrar socknen, kommunens och kyrkans verksamheter, näringsliv, företag och hantverkare m.m. Filmen är en timslång stumfilm i svartvitt med förklarande text före varje avsnitt. Filmen visades senast 2021 och det kan även bli ytterligare visningar om intresse finns. Filmen finns i digitalt format och hembygdsföreningen säljer kopior för 100 kr plus ev. kostnad för USB-minne.

Ljuder i april 2023

Lars Runemo